Iranian Agriculture News Agency

نخیلات استان بوشهر در معرض کنه‌های تار عنکبوتی قرار دارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کنه‌های تار عنکبوتی خرما به‌عنوان یکی از آفات نخیلات، نخل‌های استان را تهدید می‌کند.

نخیلات استان بوشهر در معرض کنه‌های تار عنکبوتی قرار دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، احمد سبحانی بیان کرد: گرم شدن تدریجی هوا، کاهش رطوبت نسبی و آغاز فصل وزش بادهای گرم و خشک از دلایل بروز آفات کنه‌های تار عنکبوتی خرما در استان بوشهر است.

وی افزود: تشخیص به‌موقع و مناسب این آفت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورت سم‌پاشی به موقع می‌توان از بروز خسارت‌های بیشتر توسط این آفت جلوگیری کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: این آفت باعث افت کمی و کیفی محصول خرما می‌شود زیرا کنه‌های تار عنکبوتی خرما از شیره بافت برگ‌های جوان و به خصوص میوه‌های نارس خرما تغذیه می‌کند.

سبحانی توضیح داد: در اثر آفت تار عنکبوتی اندازه میوه‌های خرمای آسیب دیده کوچک می‌ماند و همچنین با خروج مواد قندی و شیره نباتی از میوه خرما، پوست میوه نیز سخت و خشک می‌شود.

وی یادآور شد: کنه‌ها در زیر تارها تخم‌ریزی کرده و فعالیت دارند و هنگام طغیان این آفت خوشه‌های خرما منظره‌ای غبارآلود به خود گرفته و میوه‌ها به رنگ قرمز تیره در آمده و چروکیده و نامرغوب می‌شوند.

سبحانی ادامه داد: نخیلات استان بوشهر در معرض تهدیدهای مختلف و متنوعی هستند که باید با اصول مناسب با آنها مقابله کرد.

وی با اشاره به آلوده‌شدن پاجوش‌های نخیلات به آفت چوبخوار خرما گفت: این آفت موجب بروز برخی بیماری‌های قارچی در تنه نخیلات شده و همین امر خسارت را دوچندان کرده است.

استان بوشهر سالانه ۱۷۵ هزار تن خرمای تولید می‌کند که از این میزان حدود ۳۰ هزار تن صادر می‌‎شود.

 

خبرنگار: محمد بحرینی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید