Iranian Agriculture News Agency

اهمیت نقش عشایر آذربایجان شرقی در تولید گوشت قرمز

اولین جلسه شورای هماهنگی اداره کل امور عشایر آذربایجان شرقی در سال 1403 با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مسئولین ستادی و شهرستانی امور عشایر برگزار شد.

اهمیت نقش عشایر آذربایجان شرقی در تولید گوشت قرمز

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اولین جلسه شورای هماهنگی اداره کل امور عشایر استان آذربایجان شرقی در سال جدید به ریاست رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و سرپرست اداره کل امور عشایر استان و مسئولین ستادی و شهرستانی امور عشایر برگزار شد.

اکبر فتحی در حاشیه این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران درخصوص تصمیمات این جلسه گفت: برنامه‌های سال‌جاری و اقدامات برای اتمام پروژه‌های در دست اجرا که شامل آب رسانی به مناطق قشلاقی و احداث و ترمیم ایل راه‌ها از جمله موارد و دستور جلسه آن بود که تصمیمات لازم گرفته شد.

وی ادامه داد: درخصوص برنامه‌ریزی برای کوچ عشایر نیز مقرر شد با حضور فرمانداران محترم تصمیماتی اتخاذ شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  و سرپرست اداره کل امور عشایر استان در ادامه افزود: برخود فرض می‌دانم از زحمات برادر آل هاشم که از اول سال به افتخار بازنشستگی نائل شدند صمیمانه قدردانی کنم.

فتحی با اشاره به سهم ۲۵ درصدی عشایر در تولید گوشت مورد نیاز استان و کشور گفت: عشایر استان 2.5 میلیون راس دام سبک دارند دارایی عشایر همین دام است که اگر دام با قیمت مناسب به فروش برود و نهاده‌ها نیز به موقع تامین شود در این صورت شاهد رشد تولید گوشت قرمز از ناحیه عشایر استان خواهیم بود.

وی افزود: در سطح وزارت جهادکشاورزی افزایش تولید گوشت قرمز از طریق توسعه واحدهای سنتی روستایی و عشایری در دستور کار است لذا باید تلاش شود سهم تولید گوشت قرمز عشایر بیشتر و نقش عشایر آذربایجان شرقی در تولید گوشت قرمز پررنگ‌تر شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و سرپرست اداره کل امور عشایر استان ضمن تاکید بر اینکه تعاونی‌ها و اتحادیه‌های عشایری باید در تامین نهاده‌های دامی و عرضه مستقیم محصولات عشایری نقش پررنگ‌تری ایفا کنند، افزود: تأمین و توزیع نهاده‌های دامی، تأمین و توزیع نهاده‌های تولید، خرید و فروش محصولات تولیدی عشایری، تأمین کالاهای اساسی موردنیاز عشایری و ارائه خدمات رفاهی به عشایر جزو وظایف ذاتی و ظایف شبکه تعاونی‌های عشایری است.

فتحی در خصوص ضرورت تأمین نهاده‌های دامی عشایر توسط تعاونی‌ها و اتحادیه‌های عشایری، تاکید کرد: اتحادیه‌ها و تعاونی‌های عشایری باید توانایی‌های خود را در تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز نشان بدهند چراکه تشکل‌های عشایری نسبت به سایر تشکل‌ها و تعاونی‌ها از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید