Iranian Agriculture News Agency

شناسایی 348 زیرخدمت در وزارت جهاد کشاورزی

معاون مهندسی فرآیند و اصلاح روش‌های مرکز نوسازی و تحول اداری گفت: وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور ارائه بهتر خدمات به فعالان بخش کشاورزی تاکنون 348 زیرخدمت را در حوزه ستاد، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسه‌های وابسته شناسایی کرده که از این میزان 270 زیرخدمت نهایی و ابلاغ شده و 78 زیرخدمت در حال بازنگری است.

شناسایی 348 زیرخدمت در وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مراد محمدی در جلسه کارگروه استانی خدمات وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: مطابق قوانین سازمان‌ اداری و استخدامی کشور، دولت دستگاه متولی پایگاه شناسنامه خدمات و عهده‌دار تصویب و شناسه‌دار کردن آن است و در سند تحول دولت مردمی ابلاغی ریاست‌جمهوری، کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور ملزم به ارائه خدمات عمومی مبتنی بر روش‌های کارآمد و اثربخش بر بستر فناوری‌های نوین، روزآمد و هوشمند هستند.

وی افزود: به‌منظور ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌های دولت و افزایش رضایت‌مندی مردم مطابق بند (ج) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور و آیین‌نامه اجرایی آن، تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم به ارائه خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، برخط کردن استعلامات، بازنگری خدمات شناسه‌دار و شناسایی و احصای خدمات باقی‌مانده هستند.

محمدی توضیح داد:  اقدامات مورد اشاره، طی مصوبات شورای عالی اداری و شورای اجرایی فناوری اطلاعات مورد تاکید و در این مصوبات وظایف هر یک از واحدهای سازمانی و کارگروه‌های مندرج از جمله سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستگاه‌های اجرایی کشور و کارگروه تعامل‌پذیری به تفصیل مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی خدمات دستگاه‌ها در اسناد بالادستی همچون سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری شامل نظام اداری، اقتصاد مقاومتی، سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، نقشه راه دولت الکترونیک، قوانین و برنامه‌های توسعه‌ای کشور، توسعه دولت الکترونیک، بهبود فضای کسب و کار، مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین خاص بخش کشاورزی (نظام جامع دامپروری کشور، نظام بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و ...) از الزامات قانونی مورد تاکید در ارائه خدمات است.

محمدی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی تاکنون 348 زیرخدمت را به‌منظور ارائه بهتر خدمات به فعالان بخش کشاورزی شناسایی کرده است، که از این میزان 270 زیرخدمت نهایی و ابلاغ شده و 78 زیرخدمت در حال بازنگری است.

معاون مهندسی فرآیند و اصلاح روش‌های مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی افزود: از 270 زیرخدمت نهایی و ابلاغ شده؛ 57 زیرخدمت در ستاد وزارت جهاد کشاورزی، 28 زیرخدمت در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، 9 زیرخدمت در سازمان شیلات ایران، 5 زیرخدمت در شرکت توسعه خدمات مهندسی آب و خاک پارس، 6 زیرخدمت در شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، 5 زیرخدمت در صندوق بیمه کشاورزی، 3 زیرخدمت در شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور، 49 زیرخدمت در سازمان دامپزشکی کشور، 13 زیرخدمت در سازمان چای کشور، 7 زیرخدمت در شرکت خدمات حمایت کشاورزی، 9 زیرخدمت در شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، 11 زیرخدمت در شرکت هواپیمایی خدمات ویژه، 5 زیرخدمت در موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، 12 زیرخدمت شرکت شهرکهای کشاورزی، 12 زیرخدمت سازمان امور عشایر ایران، 21 زیرخدمت شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و 18 خدمت در سازمان حفظ نباتات کشور است.

محمدی خاطرنشان کرد: همچنین از 132 خدمات در حال بازنگری؛ 34 زیرخدمت در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، 29 زیرخدمت در سازمان تعاون روستایی و 15 زیرخدمت در سازمان امور اراضی کشور است. همچنین بررسی و شناسه‌دار کردن خدمات جدید برای موسسه‌های جهاد نصر، جهاد استقلال و شرکت شهرک‌های کشاورزی در دست اقدام است و در مراحل انتهایی کار قرار دارد.

وی ادامه داد: شناسایی خدمات از سال 1393 با ابلاغ آیین‌نامه توسعه خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی کشور توسط شورای عالی اداری و ابلاغ ضوابط اجرایی و فنی توسعه دولت الکترونیکی توسط شورای عالی فناوری اطلاعات شکل گرفته و در همان سال طی دستورالعمل اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، شناسنامه خدمات به تمامی دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها ابلاغ شده و در سال 1398 نخستین شناسنامه خدمات وزارت جهاد کشاورزی به تایید سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده است.

براساس این گزارش، نهادینه شدن ارائه خدمت در دستگاه اجرایی، شفاف‌سازی و سهولت ارائه خدمات خدمت‌گیرندگان در رعایت الزامات خدمت توسط ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت، مدیریت یکپارچه بر ارائه خدمات دولتی از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاه‌های اجرایی کشور، تسهیل در ارائه خدمات الکترونیک و عادلانه به تمامی متقاضیان خدمت و نظام‌مند کردن نحوه نظارت و ارزیابی خدمات توسط دستگاه‌های نظارتی، از فواید شناسایی خدمات است.

پس از شناسایی خدمات، اقداماتی همچون تخصیص نام کاربری و کلمه عبور سامانه مدیریت خدمات دولت دستگاه‌های اجرایی از سازمان اداری و استخدامی کشور؛ تکمیل شناسنامه خدمات در سامانه مدیریت خدمات دولت دستگاه‌های اجرایی؛ تهیه راهنمای خدمات به ارباب رجوع؛ شناسایی سوالات پرتکرار خدمات و پاسخ به آن؛ درج شناسنامه، راهنمای مراجعان و سوالات پرتکرار بر روی درگاه اینترنتی دستگاه؛ ایجاد دسترسی خدمات به کاربران میزخدمت دستگاه اجرایی؛ و الکترونیکی کردن و هوشمندسازی خدمات انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید