Iranian Agriculture News Agency

نخستین محموله صادراتی مرغ به عراق رفت

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: در حالی که ۸ ماه پیش برای تامین نیاز مرغ داخل دنبال واردات از کشورهای دیگر بودیم، اکنون مرغ به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.

نخستین محموله صادراتی مرغ به عراق رفت

به گزارش ایانا به نقل از فارس، ‌ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی این خبرگزاری اظهار داشت: در حالی که ۸ ماه پیش برای تامین نیاز مرغ داخل دنبال واردات از کشورهای دیگر بودیم، روز گذشته یک محموله هزار تنی به عراق صادر کردیم و به دنبال بازارهای صادراتی جدید هستیم.

به گفته وی، حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار تن مرغ مازاد تا پایان سال جاری وجود دارد که می‌توان صادر کرد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران تاکید کرد؛ ظرفیت نصب شده برای تولید ۳ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد این در حالی است که ۲.۲ میلیون تن تولید می‌شود و اگر این ظرفیت‌ها به چرخه تولید وارد شود میزان صادرات بیش از پیش افزایش خواهد یافت، هرچه ارزآوری در این بخش بیشتر شود به فعال شدن این ظرفیت‌ها و افزایش تولید کمک می‌کند.

وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی سیاست تولید برای صادرات را دنبال می‌کند، گفت: سالانه ۸ میلیارد دلار نهاده تنها برای بخش طیور وارد می‌شود و باید این صنعت ارزآور باشد تا این دلارها را جبران کند، بخش‌های تولیدی برای تامین نیازهای خود نباید تا ابد به دلارهای نفتی وابسته باشند و باید خودشان با صادرات نیازهای خود را تامین کنند.

قاسمی تصریح کرد که دو اقدام مهم در صنعت طیور در حال انجام است، نخست اینکه با افزایش تولید، ذخایر استراتژیک که پیش از این از مرغ‌های وارداتی تامین می‌شد، در سال ۱۴۰۳ از تولید داخل انجام خواهد شد در این باره با مرغداران قرارداد بسته شده است که در فاز اول و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۳۰ هزار تن برای ذخیره استراتژیک از آنها خریداری شود و دوم این که بازارهای صادراتی جدید برای ارزآوری بیشتر در این بخش ایجاد شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در پاسخ به این که آیا صادرات، قیمت داخل را افزایش می‌دهد؟ گفت: صادرات ظرفیت‌های نیمه‌فعال و راکد را فعال خواهد کرد و با افزایش عرضه، قیمت بالا نخواهد رفت. ضمن این که ثبات قیمت در یک ماه اخیر حاکی از تعادل و ثبات در بازار است و صادرات هم بر اساس میزان مازاد تولید تنظیم می شود، بنابراین خللی در بازار داخلی ایجاد نخواهد شد.

به گفته وی قیمت مرغ در محدوده ۷۳ تا ۸۳ هزار تومان عرضه می‌شود که خود را به قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان نزدیک کرده است.

قاسمی در ادامه وضعیت نهاده دامی ذرت و جو را در بازار کافی عنوان کرد که عرضه مناسب باعث شده قیمت حتی نسبت به نرخ مصوب پایین‌تر باشد اما در کنجاله سویا همچنان مشکلاتی در تامین و قیمت وجود دارد که باید برطرف شود.

 

 

منتشر کننده خبر: شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید