Iranian Agriculture News Agency

انجام 4700 پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

حسین لطفعلی زاده به‌عنوان سرپرست جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی انتخاب و معرفی شد.

انجام  4700 پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، در مراسمی که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شد، به موجب حکمی از طرف سید مجتبی خیام نکوئی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور، حسین لطفعلیزاده به‌عنوان سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی انتخاب شد و از زحمات احمد بایبوردی در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این مراسم ضمن تبریک روز معلم گفت: در فرآیند توسعه و تولید در کشاورزی عوامل مختلفی دخیل است و در ساختار اجرایی حوزه کشاورزی نیز دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلفی نقش ایفا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی که به نوعی به عوامل انسانی حوزه کشاورزی نیز مرتبط است سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی است.

اکبر فتحی توضیح داد: با توجه به محدودیت‌هایی که در منابع داریم نقش دانش در افزایش تولید و توسعه بخش کشاورزی بی بدیل است. اگر نتوانیم از ظرفیت دانش استفاده کنیم امنیت غذایی دچار خدشه خواهد شد. سیاست گذاران نیز به اهمیت دانش توجه ویژه داشته‌اند و در واقع تحقیق و توسعه بخش کشاورزی همان مراکز تحقیقات کشاورزی است که به جای اینکه هر واحد جداگانه بخش تحقیق و توسعه داشته باشد، به‌صورت متمرکز در مرکز تحقیقات و کشاورزی این وظیفه انجام خواهد شد.

وی افزود: در سالیان قبل در این حوزه تا بخشی به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌شد اما در سالیان اخیر خوشبختانه این رویه تغییر پیدا کرد و هماهنگی کاملی در این حوزه ایجاد شد که علاوه بر تلاش‌های مدیریت رئیس محترم سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و معاون وزیر نیز در این مسئله تأثیر بسیار زیادی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جهش تولید زمانی مطرح می شود که تولید انجام شده و از مرحله رونق نیز گذشته شود افزود: در این مرحله باید اقداماتی انجام شود که جهش در تولید انجام شود این جهش با ارتقا ضریب دانش در همه بخش‌های کشاورزی انجام می@شود.

فتحی در پایان سخنان خود گفت: امنیت صرفاً به امنیت دفاعی و نظامی محدود نیست و اگر امنیت غذایی در کشوری نباشد و تولید داخلی وجود نداشته باشد، کشور نمی تواند استقلال خود را حفظ کند بنابراین فعالیت های همه کسانی که در حوزه امنیت غذایی تلاش می کنند مهم و شایسته تقدیر است و باید همه اقدامات در این زمینه هماهنگ و پیوسته باشد تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این جلسه گفت: سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی دو مأموریت مهم دارد که دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی و ارتقا بهره‌وری در این حوزه است. مقام عالی وزارت، سازمان تحقیقات را به‌عنوان متولی دانش‌بنیان کردن کشاورزی انتخاب کرده است.

حسین جعفری از انجام چهار هزار و 700 پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در طول سال خبر داد و افزود: رویه سازمان این است که جهت گیری پروژه‌های تحقیقاتی سازمان به سمت اولویت‌های اجرایی کشاورزی در کشور سوق داده شود.

وی ادامه داد: دانشگاهها نیز در حوزه کشاورزی پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی انجام می دهند اما چون مأموریتی در این زمینه ندارند، نمی‌شود انتظاراتی هم از آنها داشت؛ اما مرکز تحقیقات و مؤسسات ان باید به نیازهای علمی در این حوزه پاسخ دهند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از احصاء 21 چالش در حوزه کشاورزی خبر داد که مانع رسیدن به اهداف حوزه امنیت غذایی است و افزود: همه پروژه ها و تحقیقات سازمان در خصوص این چالش ها معطوف شده است.

جعفری خاطرنشان کرد: با توجه به افزایشی جمعیتی که وجود دارد، افزایش ضریب دانش در کشاورزی و استفاده از فناوری های روز تنها راه حلی است که برای افزایش تولید در پیش رو داریم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به در پیش بودن وفات حضرت امام جعفر صادق (ع) گفت: مکتب شیعه در زمان پیامبر اسلام بنیان گذاشته شد و بنیان‌گذار این مکتب خود پیامبر اسلام (ص) است اما این امام همام به عنوان رئیس مذهب شیعه شناخته شده است و دلیل این امر این است که در زمان حضرت امام جعفر صادق (ع) به دلیل درگیری های بنی‌امیه و بنی‌عباس، حضرت امام جعفر صادق (ع) توانست از این فضا استفاده کند و شاگردان زیادی را تربیت کند که آن‌ها به رواج تفکر شیعه در بخش های مختلف پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین مجید نجفی گفت: امام صادق (ع) از روشهای مختلفی برای گسترش مکتب شیعه و تربیت شاگردان خود استفاده می کرد که باید به سازماندهی فکری، توجه به ظرفیت افراد متخصص، گشودن باب اجتهاد و توجه ویژه به مسئله تبیین در این خصوص اشاره نمود.

وی بر اهمیت مسئله تبیین تأکید کرد و گفت: باید یافته و دستاوردها را به موقع اطلاع رسانی کرده و در اختیار عموم قرار دهیم تا از دشمن جلوتر حرکت کنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید