Iranian Agriculture News Agency

ماهی‌های قرمز کمترین بیماری مشترک را با انسان دارند

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: افراد برای خرید و نگهداری ماهی قرمز شب عید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

ماهی‌های قرمز کمترین بیماری مشترک را با انسان دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جواد گوزلی گفت: مردم برای خرید ماهی قرمز شب عید نسبت به خرید از مراکز مجاز اقدام و از خرید از دوره‌گردها و دست‌فروشان خودداری کنند.

به گفته وی، افراد در هنگام خرید از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب خودداری کنند و از ظروف یک‌بارمصرف برای حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود.

گوزلی ادامه داد: بنا بر توصیه سازمان دامپزشکی مردم باید از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر پوست بدن خودداری کنند.

وی گفت: پس از انتقال به منزل بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده‌شده منتقل شوند، همچنین با توجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری‌شده حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید ظرف نگهداری ماهی آماده در صورت استفاده از آب شهری باید در هوای آزاد به‌منظور کلرزدایی قرار داده شود.

گوزلی خاطرنشان کرد: درحالی‌که بسیاری از پستانداران ناقل و یا دارای بیماری‌های مشترک متعددی با انسان هستند، ماهی‌های قرمز کمترین بیماری مشترک را با انسان دارند.

وی افزود: هرساله در ایام نوروز خریداری و نگهداری ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین به‌عنوان نماد زندگی و شادابی، از موضوعات قابل‌تأمل و گاهی دغدغه متولیان سلامت جامعه است و لازم است در این خصوص اطلاعات درست و کاربردی به مردم داده شود ماهی‌ها جانوران خونسردی هستند که به همین دلیل عوامل بیماری‌های مشترک معدودی با انسان دارند، درحالی‌که دیگر حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه و خرگوش می‌توانند ناقل بیماری‌های متعدد خطرناکی باشند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان توضیح داد: گوشت قرمز، مرغ یا سایر ماکیان و حتی سبزیجات خوراکی که ما هرروز آن‌ها را به خانه می‌آوریم می‌توانند ناقل عوامل بیماری‌زای متعددی باشند که ما آموخته‌ایم چگونه خود را در مقابل احتمال انتقال و ابتلا به بیماری از آن‌ها محافظت کنیم.

وی یادآور شد: ازآنجاکه ماهی قرمز در آب حمل می‌شود، کافی است پس از خرید ماهی قرمز و آوردن آن به خانه، ماهی را از کیسه به تنگ دارای آب تمیز که دارای دمای تقریباً مشابه دمای آب کیسه  است، منتقل کنیم و مثل هر بار که سبزی یا گوشت مرغ را تمیز می‌کنیم برای این کار نیز از دستکش استفاده کنیم. فقط لازم است دقت کنیم که ماهی‌های سالم و سرحال را خریداری کنیم. ماهی حوض می‌تواند دوست خیلی خوبی برای بچه‌های ما، زینت‌بخش سفره هفت‌سین و حرکات آن آرامش‌بخش ما باشد.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید